Miten luovia työelämässä ja vaihtaa työpaikkaa olematta törkimys? Lue, millaisia vastauksia kirjailija Paul Woods tarjoaa tähän kysymykseen.
Artikkeli on julkaistu ensimmäisen kerran 8.10.2019.
Hyvä työelämä ja hieno työnjälki syntyvät hyvistä tyypeistä. Se on Paul Woodsin työelämäkirjan tärkein viesti.
Los Angelesiin kotiutunut irlantilainen Woods on kirjoittanut hauskan opuksen siitä, miten tehdä loistavaa työtä olematta kusipää. How to Do Great Work Without Being an Asshole antaa käytännön vinkkejä työelämän kiemuroihin ylitöistä palautteen antamiseen.
Esimerkiksi työtä hakiessa pitää muistaa muutama seikka, kirjoittaa luovan alan ammattilainen Woods.
Ikävän usein käy niin, että lähetät työhakemuksen, johon joku mulkku henkilöstöjohtaja ei koskaan vastaa. Silloin ei kuitenkaan kannata alkaa pommittaa mahdollista työnantajaa sähköposteilla, vaan malttaa mielensä. ”Älä ole ärsyttävä pikku paskiainen”, Woods napauttaa.
Muutaman viikon kuluttua on kuitenkin syytä laittaa kohtelias sähköposti. Olet hakenut työpaikkaa, joten kyllä he ovat edes vastauksen velkaa. (Kääntöpuolella on vinkki työnantajille: älä ole mulkku, vaan vastaa kaikille edes lyhyellä meilillä.)
Jos pääset työhaastatteluun, kirjailija ohjeistaa näin:
- Valmistele kolme viisasta kysymystä.
- Tutki, ketä olet menossa tapaamaan.
- Hanki muistivihko.
- Harjaa hiukset ja valitse oikeat kengät.
”Älä näytä hipsteriltä äläkä kodittomalta”, hän sanoo.
Palkkaa pitää myös kehdata pyytää riittävästi, Woods kirjoittaa. Etenkin työnantajille hän teroittaa, että kaikille harjoittelijoista ulkomailta tuleviin työntekijöihin pitää maksaa reilusti, vaikka he saattaisivat tyytyä vähempään.
Miten vaihtaa työpaikkaa tyylillä?
Kirja on suunnattu luovilla aloille työskenteleville, ja sen esimerkit tulevat muotoilun, mainonnan, kustantamisen, muodin ja elokuvan maailmasta. Ohjeissa on kuitenkin paljon yleispäteviä neuvoja kaikille aloille.
Kun jätät työpaikan ja lähdet vehreämmille työmaille, Woodsilla on ohjeet siihen, miten et ole kusipää.
Anna työnantajalle reilusti aikaa, vaikka ei olisi pakko. Irtisanomisaika voi olla lyhyt ja lomiakin pitämättä, mutta on kohteliasta kertoa hyvissä ajoin, että olet poistumassa rivistä. Kun lähtö koittaa, lähetä henkilökohtainen kiitosviesti kaikille työkavereille. Myös sille itsekeskeiselle pomolle. Kiitä vaikka siitä, kuinka hän on ohjannut ja mentoroinut sinua.
Vaikka olisit jo uudessa työssä, tue edelleen vanhaa tiimiäsi. Vastaile kysymyksiin ainakin muutaman viikon ajan.
Lue myös: Oletko aikeissa vaihtaa työpaikkaa? Ota nämä 7 asiaa huomioon ennen vaihtamista
Uran alussa työpaikan säännöllinen vaihtaminen voi olla fiksua
Woods muistuttaa, että entisestä työnantajasta ja työtehtävistä pitäisi aina puhua positiivisesti, vaikka vanhaa työtä olisi inhonnut. Hän itse sisällyttää positiivisia anekdootteja entisistä töistään sosiaalisen median päivityksiin ja artikkeleihin.
Etenkin uran alkupuolella pitää myös uskaltaa lähteä ja vaihtaa työpaikkaa, kirjailija muistuttaa. Graafisena suunnittelijana hän kokee, että junioritason työntekijän pitäisi noin kolmessa vuodessa edetä keskitason suunnittelijaksi. Ylipäätään juniorin ei pitäisi hänestä olla samassa työpaikassa kolmea vuotta pidempään.
”Uran alussa yhdessä paikassa oppii tiettyyn rajaan asti, ja sen jälkeen on hyvä kokeilla jotain uutta.”
Silloin työnantajankin on nieltävä pettymyksensä, kiitettävä lähtijää kaikesta ja toivotettava tälle kaikkea hyvää.
Lue myös:
Entä jos työnhakua ei tarvitsisi salailla pomolta? Aki Ahlroth äimistyi poikkeuksellisesta tavasta
Onko kollegasi kusipää? Tunnista hänet neljästä tyypistä ja toimi näin
Kannattaako rekrytoijalle lähettää kiitosviesti? Näin teet vaikutuksen – etkä ärsytä haastattelijaa