Rekrytointi

Tavoitteena houkutteleva työnantajakuva? Ota haltuun employer brandingin perusteet

Tavoitteena houkutteleva työnantajakuva? Ota haltuun employer brandingin perusteet
Duunitorin sisältösarjassa työnantajakuvakonsultti Lauri Vaisto perehdyttää employer brandingin kehittämiseen.

Mitä on employer branding, kenen tontille sen kehittäminen kuuluu ja miksi sen strategisen toteuttamisen tulisi löytyä jokaisen työnantajan agendalta? Duunitorin johtava työnantajakuvakonsultti Lauri Vaisto avaa tässä artikkelissa työnantajakuvan kehittämisen perusteet.

Tämä artikkeli on on osa Duunitorin työnantajakuvan kehittämisen liittyvää sisältösarjaa, jonka tavoitteena on auttaa suomalaista työnantajakuvatyötä nousemaan strategiselle tasolle. Artikkeli julkaistiin ensimmäisen kerran 2.9.2020.

Työnantajakuva, työnantajamielikuva, työnantajabrändi, employer brand… Eri toimijoiden käyttämät termit vaihtelevat jonkin verran sisällön tai tilanteen mukaan, eikä niille ole täysin tarkkoja, yleisesti sovittuja rajoja tai määritelmiä. Hyvä lähtökohta onkin ymmärtää, että employer branding saattaa tarkoittaa eri puhujille hieman eri asioita.

Meille Duunitorilla employer branding tarkoittaa sekä yksittäisiä prosesseja että laajempaa toimintamallia, joka lähtee työnantajan kiinnostuksesta aiheuttamiaan mielikuvia kohtaan niin nykyisten kuin tulevien työntekijöidensä keskuudessa.

Employer branding on suunnitelmallista, systemaattista ja pitkäjänteistä vaikuttamista työnantajakuvaan, jotta se tukisi työnantajan strategisia tavoitteita. Onnistunut employer branding voi näkyä esimerkiksi rekrytointien helpottumisena tai parempana työntekijäkokemuksena. Se voi parhaimmillaan myös tukea muita brändiulottuvuuksia.

Kaipaatko apua työnantajakuvan kehittämiseen ja siitä viestimiseen? Lue lisää siitä, miten voimme auttaa »

Taktinen vai strateginen työnantajakuva?

Käytännön työssä puramme employer brandingia usein pienempiin osiin. Yksi yleisimmin käyttämistämme erottelutavoista on jako sisäiseen ja ulkoiseen mielikuvatyöhön.

Sillä tarkoitamme toimia, jotka keskittyvät ensisijaisesti nykyisten työntekijöiden parissa tehtävään työhön tai työnantajaa kiinnostavien tulevien työntekijöiden työhön. Paino sanalla ”ensisijaisesti”, sillä raja sisäisen ja ulkoisen välillä on huokoinen. Esimerkiksi rekrymarkkinoinnin viestit näkyvät väistämättä myös niille, jotka ovat jo kyseisen työnantajan palveluksessa.

Toinen yleisesti käyttämämme jako on nähdä employer branding strategisena tai taktisena tekemisenä.

Strateginen employer branding on tavoitteiden asettamista, valintojen tekemistä ja resurssien ohjausta. Sen vaikutukset ovat merkittäviä, mutta tulevat näkyviksi hieman pidemmällä aikajänteellä.

Taktinen employer branding on jokapäiväisempää työtä, joka saattaa liittyä vaikka yksittäisen työtehtävän täyttämiseen. Jako strategiseen ja taktiseen ei silti ole aivan tarkkarajaista. Strateginen mielikuva rakentuu usein nimenomaan ajan kuluessa taktisten viestien toistolla.

Kuka työnantajabrändiä luo ja kenen siitä pitäisi vastata? 

Aivan kuten vaikkapa kuluttajamarkkinoinnissa, työnantajabrändin keskeinen ominaisuus on sen syntyminen asiakkaan (siis osaajan) ja työnantajan vuorovaikutuksessa. Mikään taho työnantajan sisällä ei voi yksipuolisesti päättää, millainen kuva työnantajasta muodostuu osaajien mielissä.

Työnantaja voi kuitenkin vaikuttaa siihen, millaisia kosketuspintoja työnhakijalla tai työntekijällä on työnantajaan, ja mitä keskinäisissä kohtaamisissa tapahtuu.

Merkittävimmät kohtaamiset käydään aina ihmisten välillä. Jokainen työnantajan edustaja toimitusjohtajasta kesäharjoittelijaan luo osaltaan työnantajakuvaa – riippumatta siitä, onko hänet virallisesti nimetty työntekijälähettilääksi vai ei.

Siksi tehokkain tapa luoda itsestään kuvaa hyvänä työnantajana on loppujen lopuksi yksinkertaisesti olla hyvä työnantaja.

Onnistunut employer branding edellyttää strategista omistajuutta

Vaikka jokaisella työntekijällä on periaatteessa rooli työnantajakuvan luomisessa, on sen strateginen omistajuus löydyttävä joltakin.

Se, onko työnantajakuvan luontevin koti HR:ssä, markkinoinnissa vai viestinnässä, vaihtelee organisaatioittain. Joskus fiksuin tapa onkin jakaa vastuuta eri toimintojen välillä.

Jossain on kuitenkin oltava taho, joka pitää työnantajabrändiä johdon agendalla, toimii sen puolestapuhujana resursseja jaettaessa ja ymmärtää miten saadut resurssit kohdennetaan vaikuttavasti.

Sellaisen puuttuessa työnantajakuva jää helposti jalkoihin ja puhe ”strategisesta employer brandingista” pelkäksi sanahelinäksi.

Lue myös:

Huono maine on iso riski työnantajalle – asiantuntija listaa 3 vaarallista sudenkuoppaa

6 tapaa, joilla työnantajabrändi tukee kaupallista brändiä

Miten rakentaa vetovoimaista työnantajakuvaa osaajapula-alalla? 5 tärkeää oppia palkitulta brändiltä



Jaa artikkeli:


Mitä mieltä olit artikkelista?

Vastaa ja näet muiden vastaukset

Pidä huoli, että työpaikkailmoituksesi tulee nähdyksi

Duunitorin ilmoituskampanjalla saat ilmoituksellesi näkyvyyttä siellä, missä potentiaalisimmat työnhakijasi viettävät aikaa. Autamme sinua saamaan enemmän parempia hakijoita Suomen suurimman työnhakupalvelun, datan ja rekrymarkkinoinnin asiantuntijuudemme avulla.

Tutustu kampanjatasoihin

Työnantaja! Tiedä mistä nyt puhutaan

Pysy aallonharjalla uusimmista rekrytoinnin ilmiöistä ja tilaa uutiskirjeemme. Saat ajankohtaisia uutisia ja blogitekstejä aiheista, jotka jokaisen työnantajan tulee tietää.


Tuoreimmat

Duunitori suosittelee

Development Engineer

Development Engineer

Nokia – Julkaistu 15.5.
Haussa myyjiä Helsinkiin, Turkuun ja Jyväskylä

Haussa myyjiä Helsinkiin, Turkuun ja Jyväskylä

Helsinki ja 2 muuta – Julkaistu 2.5.
Puheterapeutti & toimintaterapeutti

Puheterapeutti & toimintaterapeutti

Helsinki ja 11 muuta – Julkaistu 8.5.
Tuotannon asiantuntija

Tuotannon asiantuntija

Raasepori – Julkaistu 14.5.
Töihin myynnin pariin, useita paikkoja Uudellamaalla

Töihin myynnin pariin, useita paikkoja Uudellamaalla

Espoo – Julkaistu 13.5.
Myyntiedustajia - useita paikkakuntia

Myyntiedustajia - useita paikkakuntia

Helsinki ja 7 muuta – Julkaistu 2.5.
Projekti-insinööri

Projekti-insinööri

Raahe – Julkaistu 16.5.

Yrityksen perustaminen mielessä? Tästä oppaasta löydät tarvittavat tiedot – kaikki yrittäjyydestä yhdestä paikasta!

Työnantaja, haluatko enemmän hakijoita?

Duunitorin kampanjoilla saat lisää silmäpareja työpaikkailmoituksellesi sekä Suomen liikennöidyimmästä työnhakukoneesta, että kohdennetusta mainonnasta.

Autamme sinua tekemään modernia rekrytointia. Luomme juuri sinulle sopivan ratkaisun datan ja näkemyksen avulla, avainsanoina ilmoituskampanja, sisältömarkkinointi, työnantajakuvan kehittäminen tai vaikkapa uusi hakemukseton hakupalvelu.

Omat suosikit

Kirjaudu tilillesi käyttääksesi ominaisuutta.

Omat suosikit

Kirjaudu tilillesi käyttääksesi ominaisuutta.